Sla navigatie over
Niels' Story
Niels' Story

Niels' Story

New Story groeit ruim 26 jaar met de tijd mee. Van een klein designbureau op de zolder van een pastorie, kijken we nu met een team Creative Marketing Engineers van ruim 70 man uit over zee. We groeien verder. Om het bureau naar de volgende fase te leiden, hebben we een CEO aangesteld die met twee benen in de wereld van New Story staat: één aan de creatieve kant, de ander aan de digitale kant. Maak kennis met Niels Langereis. Leer 'm alvast kennen via de onderstaande Q&A. We introduceren hem ook via Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.

Je zat in het zadel bij WPP. Waarom deze overstap?

Ik heb lang bij WPP gewerkt en heel veel geleerd. Het is niet voor niets op dit moment nog steeds het grootste advertising agency netwerk waar wereldwijd ruim 190.000 man werken. Het is een geweldig leerzame omgeving, maar voor een leidinggevende kan de omvang toch ook wel verstikkend werken. Zeker voor iemand als ik die een sterk ondernemend karakter heeft. Vanwege de snelheid van ontwikkeling in de industrie zijn flexibiliteit en zelfstandig handelen enorm belangrijk voor me. De wijdvertakte internationale structuur maakte het regelmatig lastig om snel van koers te veranderen of te investeren in dingen die mijn agency naar mijn idee verder gingen brengen. Je moet je voorstellen: ik was CEO maar ik had een baas, die ook weer een baas had, die nog een baas had waaraan verantwoording moet worden afgelegd. Door de deze politieke stroperigheid werd ik teveel geremd in mijn ambitie om een succesvolle operatie te runnen. Hoe anders is dat bij New Story waar de aandeelhouders me veel vertrouwen en ruimte geven om het bureau naar een volgende fase te brengen. Ze vormen een ideaal klankbord voor mij, omdat ze vanuit hun individuele expertise meedraaien in de operatie.

Hoe wil jij New Story positioneren in de markt?

What's in a name? De naam New Story is niet toevallig gekozen. Iedere organisatie moet doorlopend veranderen om relevant te blijven en te kunnen groeien. Kijk je het totale ecosysteem dat een onderneming moet optuigen om de wispelturige klant op wenken te kunnen bedienen, dan weet je dat er werk aan de winkel is, zeker op het digitale vlak. New Story focust zich voornamelijk op de digitale kant van de customer journey en gelooft dat het de optelsom van klantervaringen is waarmee je een merk bouwt. Dat zie je heel duidelijk bij klanten als Sunny Cars, Van der Valk en Vogelbescherming Nederland. Neem je hun product of service af, dan word je niet alleen uitstekend geholpen, maar ook op een voor het merk relevante manier. Vanuit dit marketingperspectief zijn we altijd op zoek naar het volgende hoofdstuk in de digitale ontwikkeling van onze klanten. 

Die digitale evolutie is een continu proces dat meer raakt dan techniek alleen. Vanuit die gedachte, positioneren wij ons als "Creative Marketing Engineers". Doorlopend zijn we in de weer met nieuwe technologische ontwikkelingen die bijdragen aan de groei van onze klanten. Concreet is New Story in staat om alle digitale kanalen en databronnen te koppelen in een wendbaar online ecosysteem, dat we elke dag in lijn met marktontwikkelingen optimaliseren. Dat doen we uiterst efficiënt, omdat we gebruikmaken van schaalbare datagedreven oplossingen. Daarmee bespaar je tijd, budget en maak je snelheid. Sla je het plat, dan kun je zeggen: New Story ontwikkelt vooruitgang, we helpen je groeien. Die groei wordt niet alleen met techniek gerealiseerd, maar ook op het gebied van strategie, creativiteit en marketing. Ik denk dat New Story als geen ander in staat is om de verschillende expertises met elkaar te verweven. We combineren strategisch advies met hoogstaande technologische oplossingen en activeren merken met performance marketing.

Vraagt onze complexe wereld om specialisten of generalisten?

Dat hangt van je ambitie als merk af. Wil je topsport beoefenen, dan wil je het onderste uit de kan halen bij de elementen die van belang zijn. In dat geval zoek je eerder een specialist dan een generalist. Dat draait om meer dan alleen expertise. Je hebt een intense relatie met een bureau, de menselijke klik moet er naar mijn idee zijn. Al lijkt niet iedereen het met me eens te zijn.

Kijk je naar de markt, dan zie je overnames en megalomaan grote bureaus ontstaan die hard roepen dat opdrachtgevers behoefte hebben aan een enkele full-service aanbieder. Is dat echt in belang van de klant? Of in het belang van de investeerders achter die clubs? In feite hoeft een ondernemer alleen maar in de spiegel te kijken en zich de vraag te stellen wat voorwaardelijk is voor het succes van de organisatie: een ondernemende drive. Ik vraag me hardop af hoe zich dat gaat ontwikkelen bij de full-service providers. Alle oprichters van alle opgekochte bureaus zijn uitgekocht. Natuurlijk is er een lock-in van een paar jaar, maar ik verwacht een exodus waarmee de ondernemende geest uit de fles is. Hoe blijft het slagschip wendbaar in onze snel transformerende wereld. Ik zie daar een groot probleem. In feite zie je dit ook bij de WPP's van de wereld. Voor een groot netwerkbureau blijkt het ongekend moeilijk om de snelheid van transformatie bij te houden. Dat zal voor een digitaal netwerkbureau naar mijn beleving niet anders zijn.

Wat betekent dat voor New Story?

Wij zien de extreem moeilijke uitdaging voor onze klanten met de vele specialismen die tegenwoordig nodig zijn om vooruitgang te boeken. New Story heeft daarom een basis van T-shaped talenten: experts die verschillende vakgebieden kunnen koppelen en die goed weten hoe ze tussen deze gebieden moeten opereren. In samenwerking met omringende specialisten vinden we ruimte voor optimalisatie. Daarvoor hebben we meer nodig dan onszelf. Ik wil New Story als een sterk partnerbureau neerzetten. Ik zie klanten als partners waarmee we elke dag optrekken, in samenwerking met andere partners. We hebben dan wel veel in huis, maar zeker niet alles. Dat hebben we nooit gehad en dat zal altijd zo blijven. Samenwerken zit al 26 jaar geworteld in ons DNA en onze processen waar we alle partners met elkaar verbinden. Onze zelfontwikkelde mappingmethodiek speelt hierin een belangrijke rol. Met deze beproefde samensmelting van SCRUM- en service design technieken, lukt het ons opvallend eenvoudig om kennis met alle betrokkenen te delen en steeds weer te actualiseren. Voor de beleving van de klant trekken we hierdoor als één multidisciplinair team op.

War-on-talent, hoe ga je daar mee om?

Bij een agency als het onze zijn de mensen en hun expertise de belangrijkste assets. Hun groei is voorwaardelijk voor de groei van onze klanten. Daarom heb ik focus op de ontwikkeling van het team en kijk ik scherp naar de wensen en worstelingen van onze Newstorians. Ik heb vaak met de opkomende generatie, die een andere mindset heeft, samengewerkt. Van jongs af aan zijn ze opgegroeid met online experimenteren en het maken van creatieve content. Doorlopend maken ze kennis met nieuwe sociale kanalen en features. Dit aangeboren aanpassingsvermogen en de honger om nieuwe dingen te leren - dat zijn eigenschappen die iedere agency beter maken. Dat geldt ook voor hun mindset. Naast goede werkvoorwaarden en groei, willen ze bijdragen en de wereld een stukje mooier maken. 

De locatie van New Story helpt bij het vinden van aanstormend talent. Geografisch ligt ons kantoor op een strategisch mooie plek; centraal in de driehoek van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Hierdoor kunnen we breed screenen op talent bij nabijgelegen universiteiten en hogescholen. Dat zie je ook terug in onze bezetting. Ruim 90% van het team komt uit deze omgeving. Hoog op het duin, met uitzicht over zee, is New Story voor iedereen een geweldige plek om te werken. Samen helpen we New Story naar de volgende fase groeien.

Neem contact op met Niels

Volg Niels op LinkedIn, of stuur hem een mail via niels@newstory.nl. Doorgaans reageert hij binnen 24 uur. Vaak sneller.