Merkstrategie

Makkelijker dan je denkt

New Story helpt organisaties groeien in het digitale tijdperk. Met nieuwe technologieën die elke dag opduiken, is het essentieel om niet alleen in een functionele gebruikerservaring te voorzien, maar ook een merk te creëren dat in staat is een sterke emotionele connectie te maken. Hoe ontwikkel je een nieuwe merkstrategie of kalibreer je een bestaande? En hoe zorg je ervoor dat deze onmiddellijk wordt omarmd door jouw organisatie? Dat is minder ingewikkeld dan je misschien denkt.

Een hand die een kompas vasthoudt

Definitie merkstrategie

Een merkstrategie bepaalt de toekomstige richting van jouw merk. Het is een uitgebreid plan dat jouw merkdoelen, waarden en USP's beschrijft. Om een effectieve merkstrategie te ontwikkelen, is het belangrijk om jouw markt, concurrentie en doelgroep te begrijpen. Je moet rekening houden met de huidige markttrends en waar de markt naartoe gaat; analyseer jouw concurrentie en identificeer hun sterke en zwakke punten en wat je van hen kunt leren; bepaal de behoeften en pijnpunten van jouw doelgroep en hoe jouw merk deze kan aanpakken; evalueer de toon en stijl van jouw product- en dienstenaanbod om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen met jouw merkidentiteit. Dit zijn slechts enkele van de belangrijke onderwerpen die in kaart moeten worden gebracht om een succesvolle merkstrategie te creëren.

Waarom je er een nodig hebt

Een goed gedefinieerde merkstrategie biedt richting en focus voor al jouw marketinginspanningen. Het fungeert als een brug tussen de doelstellingen van jouw bedrijf en de behoeften en verwachtingen van jouw klanten. Zonder een duidelijke merkstrategie kunnen jouw marketingcampagnes samenhang missen en blijven de resultaten achter. Bovendien kunnen jouw medewerkers zonder een duidelijke merkidentiteit moeite hebben om hun inspanningen af te stemmen en bij te dragen aan de groei van jouw bedrijf. Een sterke merkstrategie legt de basis voor een succesvol en duurzaam merk.

Maak het tastbaar

Bij New Story geloven we in een co-creatieve aanpak. Voor het ontwikkelen van merkstrategieën maken we gebruik van een vierstappen-methode. Deze methode omvat een reeks gerichte workshops, of "maps," die inzichten genereren door input te verzamelen van experts binnen je organisatie. Het co-creatie aspect van de mapping-methode is essentieel. Niet alleen zorgt het ervoor dat informatie vanuit alle hoeken wordt verzameld, maar het legt ook de basis voor toekomstige adoptie van de merkstrategie. Door experts te betrekken bij het co-creatieproces, worden ze pleitbezorgers voor de merkstrategie en zijn ze eerder geneigd om de implementatie en het succes ervan te ondersteunen. Met ruim 25 jaar ervaring op de teller heeft New Story ervaring met uiteenlopende merken. In welk marktsegment je organisatie zich ook bevindt, we helpen je aan een duidelijke, flexibele merkstrategie die gemakkelijk kan worden bijgewerkt en gedeeld binnen jouw organisatie.

Het flexibele vierstappenplan

Bij New Story hanteren wij een flexibel vierstappenplan dat specifiek is afgestemd op de unieke behoeften van jouw organisatie. Als jouw bedrijf al over bestaande informatie beschikt die we kunnen gebruiken, kan het vierstappenproces worden samengevat in één uitgebreide workshop. Als er echter meer diepgaande inzichten nodig zijn, zoals die met betrekking tot een nieuwe merkidentiteit, de concurrentie of het gebruik van media - dan kunnen we extra workshops toevoegen om de benodigde informatie te verzamelen. Het doel van onze stapsgewijze aanpak is om een op maat gemaakte oplossing te bieden die voldoet aan de specifieke behoeften van jouw merk en resulteert in een duidelijke en flexibele merkstrategie.

Illustratie van 4 stappen Merkstrategie
Op mobile? Power to the pinch!
Explore Map
Kick-off om het merk, de producten, markt, concurrentie, doelgroepen, kansen en bedreigingen te begrijpen.
Persona Map
Het begrijpen van de doelgroep voor betere service en communicatie.
Positioning Map
Het ontwikkelen van een persoonlijkheid voor het merk die zich onderscheidt van de concurrentie.
Story Map
Het creëren van het doel, het verhaal en relevante bewijzen voor het merk.

Heb je behoefte om je merkstrategie door te vertalen naar een digital proof brand design, dan zijn er workshops waarmee je de look en feel van jouw merk kadert.

Logo Map
Het objectiveren van het framework voor het nieuwe logo.
Style Map
Het vaststellen van nieuwe richtlijnen voor visuele elementen en stijl.

Breng merkstrategie tot leven

Is je merkstrategie goed gekaderd, dan is het tijd om deze zowel intern als extern in de praktijk te brengen. Dit omvat het doorvertalen naar uiteenlopendre assets, zoals briefpapier, media en sigining van jouw bedrijf. Om ervoor te zorgen dat jouw merkwaarden effectief worden gecommuniceerd naar jouw medewerkers, wil je verder gaan dan alleen het presenteren van de plannen. Echte merkadoptie binnen een organisatie vereist betrokkenheid van medewerkers door middel van branding-workshops die de relevantie van het merk demonstreren, ideeën stimuleren en initiatief activeren. New Story heeft toegewijde partners wiens werkwijze aansluit op die avn ons. Zij bieden workshops aan die jouw merk tot leven brengen binnen jouw organisatie.

Snel, uitgebreid en effectief

Ervaren marketeers weten uit ervaring dat het opzetten van een merkstrategie een langdurig en kostbaar proces kan zijn. De New Story mapping aanpak is echter anders. Onze aanpak is zowel solide als efficiënt, waardoor je snel je merkstrategie ontwikkelt, implementeert en activeert. Met de mogelijkheid om de uitkomsten van de workshops (in posters/maps) gemakkelijk te delen, kan jouw team de strategie met snel en effectief overnemen - wat cruciaal is in een wereld waar een short-time-to-market vaak bepalend voor succes is.

Maak je merk sterk

Klaar om je merk naar een hoger niveau te tillen? Neem dan contact met ons op. We zijn benieuwd naar je verhaal ern de ambities van je merk.

Meer weten?
Neem contact op met: