Prioriteiten stellen
Nut en noodzaak van Style Maps en Brand Guides
Merk je dat de vormgeving van je merk alle kanten op gaat? Dat komt doordat het belang van een Style Map en Brand Guide vaak wordt onderschat bij het opstarten van een merk. Deze onmisbare hulpmiddelen zorgen ervoor dat branding-beslissingen doordacht, consistent en effectief zijn na verloop van tijd. Laten we eens kijken waarom deze naslagwerken zo belangrijk zijn en hoe ze je kunnen helpen een succesvol merk op te bouwen.
Wat is een Style Map?
Een Style Map is een flexibel document dat de belangrijkste ontwerpelementen beschrijft die worden gebruikt om jouw merkidentiteit te creëren. Denk aan logo's, visuele elementen, lettertypen, afbeeldingen, grids en meer. Style Maps geven ontwerpers richting bij het maken van materialen voor jouw merk en helpen hen ervoor te zorgen dat alle ontwerpen aan jouw merkstandaarden voldoen.
De voordelen van een Style Map
Een Style Map helpt om consistentie te behouden in alle marketingmaterialen, of ze nu binnen je organisatie of daarbuiten worden gemaakt. Het maakt het ook gemakkelijker om snel nieuwe materialen te maken omdat alle belangrijke ontwerpelementen al zijn vastgesteld. Dankzij een Style Map wordt tijd efficiënt besteed. Zo kunnen designers én klanten zich meer richten op de creatieve probleemoplossing in plaats van op ontwerp-inconsistenties of fouten.
En wat is een Brand Guide?
Een Brand Guide is eigenlijk een uitbreiding van je Style Map, die meer gedetailleerde informatie geeft over hoe bepaalde elementen moeten worden gebruikt bij het ontwerpen van marketingmaterialen voor jouw merk. Het kan richtlijnen bevatten voor zaken als fontgebruik, afstand tussen elementen en uitlijning (links uitgelijnde versus gecentreerde tekst). Het doel van dit document is ervoor te zorgen dat elk middel dat voor het merk wordt gemaakt, er professioneel en consistent uitziet, ongeacht wie het heeft gemaakt of waar het wordt gezien.
Stap voor stap
Een effectieve brandingstrategie vereist zowel Style Maps als Brand Guides om consistent te blijven op de lange termijn, terwijl er binnen de gestelde kaders nog steeds ruimte is voor creativiteit. Door te investeren in deze documenten, bespaar je talloze uren in de toekomst. Bovendien is het een geruststellend idee dat alle branding-beslissingen worden genomen vanuit een helder gedefinieerd kader. Met een Style Map of Brand Guide zet je de eerste stappen om een iconisch merk op te bouwen!
Geïnteresseerd? Neem contact met ons op om een afspraak te maken met ons Brand Design team of lees waarom jouw merk Digital-First moet ontwerpen!
Meer weten?
Neem contact op met: