Server-side tagging
Een grote stap in meetbare marketing
De wereld van marketing verandert in de hoogste versnelling. Daar gaan we goed op bij New Story, waar we techniek met creatie en online marketing verbinden om jouw merk een boost te geven. Vandaag duiken we in een fenomeen waar teveel klanten en zelfs agencies met een grote boog omheen wandelen: server-side tagging. Algemene kennis over de meetbaarheid van marketing is niet langer voldoende, je moet ook adequate kennis van data en development hebben.
Server-side tagging vs. client-side tagging
Nog even stil staan bij tags, wat zijn dat? In de wereld van meetbare marketing zijn 'tags' stukjes code die op je website worden geplaatst om informatie te verzamelen en deze informatie vervolgens door te sturen naar een derde partij (zoals Google Analytics of Facebook Pixel). Daarmee ben je in staat - voor zover die dashboards dat toelaten - om je campagne te monitoren en te optimaliseren.
Traditioneel worden deze tags uitgevoerd in de browser van de gebruiker. Dit noemen we 'client-side tagging'. Maar nu is er server-side tagging. Met server-side tagging worden tags in- en uitgevoerd op de server van je website in plaats van in de browser van de gebruiker. Hierdoor kun je veel meer controle uitvoeren over de data die je beheert.
Waarom server-side tagging?
Ondanks de uitdagingen biedt server-side tagging nieuwe mogelijkheden en vergroot het de effectiviteit van je marketingstrategie.
Server-side tagging verhoogt prestaties van je website
Door de hoeveelheid JavaScript in de browser van de gebruiker te verminderen, zal de laadtijd van je website verbeteren. Gunstig voor de gebruikerservaring en je organische vindbaarheid!
Verbetert nauwkeurigheid van data
Server-side tagging is minder gevoelig voor zaken als Adblockers en strenge browserinstellingen. Hierdoor wordt je datacollectie betrouwbaarder. Ook kun je de meetbaar veel meer naar je hand zetten bij kanalen die buiten Google vallen; denk aan een TikTok of Pinterest campagne.
Server-side tagging dieper inzicht in campagnes
Door server-side data te verzamelen en te analyseren, verkrijg je betere inzichten in je doelgroep en ben je in staat campagnes verder te optimaliseren.
Omdat het moet
De Europese AVG vereist dat persoonlijke gegevens van Europese burgers binnen de EU blijven of ervoor zorgen dat er passende waarborgen zijn voor de bescherming van de privacy van gebruikers. Server-side tagging maakt dat mogelijk.
Toekomstbestendige technologie
Server-side tagging biedt meer veerkracht en flexibiliteit voor de toekomst waar zowel technologieën als regelgeving aan verandering onderhevig zullen zijn.
De uitdagingen van server-side tagging
Toch zijn er ook enkele uitdagingen.
Technische complexiteit
Het is ingewikkelder om server-side tagging te implementeren en te onderhouden dan client-side tagging. Je hebt een partner met development expertise nodig. Bij New Story beschikken we over tracking specialisten en developers die je hierbij kunnen helpen.
Privacy overwegingen
Je moet zorgvuldig omgaan met de gegevens die je verzamelt en verwerkt om aan veranderende privacyregels te voldoen.
Bepaalde beperkingen
Client-side tagging kan vooralsnog in sommige gevallen nog steeds de voorkeur hebben, bijvoorbeeld bij het volgen van specifieke gebruikersinteracties of bij het gebruik van bepaalde third-party tools.
New Story is thuis in de technologie van server-side tagging en helpt je met het volledig inregelen van server-side tagging via Google Tag Manager en Google Analytics. Ben je klaar om de sprong te wagen en de kracht van server-side tagging te benutten? Of twijfel je nog of overstappen naar server-side tagging voor jouw organisatie een logische keuze is? Wie weet tillen we daarna snel je tracking en marketing campagnes naar een next level!
Bekijk ook de online marketing diensten die wij aanbieden.
Gratis adviesgesprek inplannen?
In een vrijblijvend digitaal adviesgesprek bekijken we de uitdagingen in de meetbaarheid van jouw website en kunnen je adviseren om wel/niet over te stappen op server-side tagging.
Meer weten?
Neem contact op met: