Service Design
Bouw een duurzaam bedrijf en merk
Hey jij, wil jij ervoor zorgen dat jouw organisatie gezond doorgroeit? Natuurlijk wil je dat! Want als je relevant wilt blijven in een wereld die steeds verandert, dan moet je verder kijken dan alleen de producten of diensten die je aanbiedt. Gelukkig is er een oplossing die hierbij kan helpen: service design. Dit is namelijk de meest duurzame manier om je bedrijf en merk te laten groeien. Marketingcampagnes verliezen snel hun effect, terwijl service design juist hart en verstand wint voor de lange termijn. New Story gebruikt service design om digitale ecosystemen te bouwen die het merk-DNA weerspiegelen door de hele klantreis.
Service Design in een notendop
Stel je voor, twee autoverhuurdiensten die dezelfde auto's verhuren voor dezelfde prijs. Het is het service design dat ervoor zorgt dat je bij het ene bedrijf huurt en niet bij het andere. Door gebruiksvriendelijke ervaringen te ontwikkelen die relevant zijn voor je klanten en je merk, voegt de ontworpen dienst waarde toe aan de auto die je huurt. Service design is het proces van het ontwerpen en verbeteren van diensten om ze effectiever, efficiënter en aangenamer te maken voor de mensen die ze gebruiken. Dit is een holistische benadering die alle aspecten van de service op elkaar afstemt. Van producten, werknemers, partners, tools en systemen tot de website, sociale media, het merkontwerp en marketingcampagnes.
De holistische benadering
Een uitstekende service verandert klanten in ambassadeurs. Technologie is hierin belangrijk, maar er zijn nog veel meer facetten die meespelen vanuit een service design perspectief. Er zijn zoveel aspecten dat het misschien overweldigend lijkt en je geen idee hebt waar te beginnen. Maak je geen zorgen, gewoon starten en nooit stoppen. Begin met het creëren van een minimal viable service en gebruik feedback van gebruikers en data om te leren waar en hoe je kunt verbeteren.
Het ontwerpen van een dienst is een optelsom van eindeloze details. Wil je succesvol zijn, dan zul je constant moeten investeren om de concurrentie voor te blijven en je dienst geleidelijk te optimaliseren. Je concurrenten kunnen misschien hetzelfde product hebben, maar als je hard blijft werken, zullen ze je service nooit kunnen kopiëren.
Maak gebruik van mapping
Weet je wat echt een krachtig middel is om grip te krijgen op de vooruitgang van jouw service design? Mapping! Deze methode maakt gebruik van gerichte workshops die jou helpen om in te zoomen op alle verschillende aspecten van jouw service. Het resultaat van zo'n workshop is een poster, vandaar ook de naam "mapping". Door het gebruik van deze methode krijg je inzicht in de customer journey, kun je pijnpunten identificeren en ontdek je kansen om te verbeteren. Er bestaan verschillende soorten maps, zoals de buyer journey map, service blueprint map en de ecosystem map. Het mappingproces vereist input en feedback van alle belanghebbenden, waarbij een multidisciplinair team vanuit klant en bureau betrokken wordt.
Expertise van New Story
Bij New Story waren we er vroeg bij! Als een van de eersten hebben we co-creatie en service design leidend gemaakt in alles wat we doen. We weten als geen ander hoe we stakeholders moeten betrekken en in hun kracht kunnen zetten tijdens workshops. We houden ze gefocust, energiek en gemotiveerd. Maar nog belangrijker: we weten hoe we alle inzichten die we met de mapping methodiek ophalen, kunnen toepassen op een steeds evoluerend digitaal landschap. We hebben alle methoden, modellen, expertise, tools en systemen in huis om winnende services te creëren. Dit hebben we al bewezen met Sunny Cars, Van der Valk, Vogelbescherming en vele anderen.
Hoe ziet jouw service eruit?
Ongeacht de grootte van jouw bedrijf, heeft ieder bedrijf baat bij een goed ontworpen service. Zo'n service helpt je om een duurzame groeimotor te creëren en versterkt jouw merk. Dus waar wacht je nog op? Neem vandaag nog contact met ons op en wij helpen je graag met het ontwikkelen van een klantgerichte digitale service die overal jouw merk-DNA weerspiegelt.
Meer weten?
Neem contact op met: