Samen sterker in zoekmachinemarketing

De synergie tussen SEO en SEA

Wil je online opvallen? Dan moet je ervoor zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google. Hiervoor zijn er twee belangrijke strategieën: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Elk van deze strategieën heeft zijn eigen voordelen. Maar wist je dat je ze ook kunt combineren voor nog betere resultaten? In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet en geven we je praktische tips om een geïntegreerde aanpak te implementeren.

hand met google op mobiel scherm

Search Engine Optimization

Bij Seach Engine Optimization richt je je op het verbeteren van je website en content om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Het kan even duren voor je effect ziet, maar het levert wel blijvende resultaten op. Je zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is voor mensen die zoeken naar jouw product of dienst. En dat levert vaak waardevoller verkeer op dan zoekadvertenties. Bovendien verbeter je met goede SEO ook de gebruikerservaring van je websitebezoekers, wat zorgt voor hogere conversies.

Toch zijn er ook enkele aspecten waar je rekening mee moet houden als je start met SEO. Zo vergt SEO meer tijd en inspanning voordat je resultaat ziet, omdat het optimaliseren van je website en content een langdurig proces is. Bovendien voert Google regelmatige core-updates uit en veranderen er weleens rankingsfactoren. Het blijft dus continue een uitdaging om organisch verkeer te genereren.

Wil je aan de slag met het optimaliseren van jouw SEO-webteksten? Download onze whitepaper! We leggen je in 7 eenvoudige stappen uit hoe jij zelf aan de slag kan met het optimaliseren van SEO-webtektsen.

Search Engine Advertising

Search Engine Adverising is de strategie waarbij je betaalde zoekadvertenties activeert in zoekmachines als Bing en Google. Deze advertenties verschijnen boven of onder de organische zoekresultaten. Wanneer je een zoekcampagne aanzet, kun je direct bovenaan de zoekresultaten staan met door jouw gekozen zoekwoorden. Dit kan handig zijn als je snel resultaat wilt zien of, kortdurend een campagne hebt lopen voor specifieke producten of diensten. Bij SEA kun je bovendien nauwkeurig zien welke zoekwoorden en advertenties onder je doelgroep goed presteren, zodat je indien nodig kunt optimaliseren. Door het inzetten van SEA heb je volledige controle over je advertentiestrategie.

De combinatie creëert impact

Door SEO en SEA te combineren, kun je optimaal profiteren van de voordelen van beide strategieën. Door te adverteren op zoekwoorden waar je nog niet hoog scoort in de organische resultaten, vergroot je jouw online zichtbaarheid en bereik je meer potentiële klanten. Daarnaast kun je met SEA testen welke zoekwoorden het beste presteren en deze vervolgens gebruiken in je SEO-strategie. Zo bereik je nog meer mensen met je website en zorg je voor een stabiele stroom van waardevol verkeer, leads en sales. Door de combinatie van SEO en SEA blijf je je concurrenten een stap voor. Je bent zowel zichtbaar met een advertentie, als met het organische resultaat. Dit verhoogt de kans dat potentiële klanten je vinden, ongeacht of ze op organische of betaalde zoekresultaten klikken.

Praktische tips om SEO en SEA te combineren

Wil je SEO en SEA effectief combineren? Zorg er dan voor dat je zoekwoorden en doelen op elkaar zijn afgestemd. Kies zoekwoorden waar je nog niet goed scoort in de organische resultaten om op te adverteren. Test de effectiviteit van zoekwoorden met SEA en pas deze toe in je SEO-strategie voor nog meer organisch verkeer. Houd hierbij wel rekening met je budget en test welke combinatie van SEO en SEA het beste werkt voor jouw bedrijf. Overweeg ook remarketing in je SEA-strategie om websitebezoekers te herinneren aan jouw product of dienst.

Google Partner en lid van DDA

New Story is Google Partner en lid van Dutch Digital Agencies (DDA). Als onderdeel van het netwerk van toonaangevende digitale bureaus in Nederland, beschikken wij over bewezen expertise. Als klant mag je rekenen op professionele kwaliteit bij het realiseren van je online doelstellingen.

Hulp nodig met SEO of SEA?

Wil je hulp bij het opzetten van een geïntegreerde SEO- en SEA-strategie? De eerste stap is een goed en vrijblijvend gesprek over jouw merk, je producten en services en uiteraard je ambities.

Bedankt dat je contact met ons opneemt! We reageren zo snel mogelijk op je bericht, meestal binnen één werkdag. Mocht je niets van ons horen, stuur dan gerust een vriendelijke herinnering naar marketing@newstory.nl.
Oeps! Er ging iets fout bij het verwerken van het formulier.

Meer weten?
Neem contact op met: