Creative Sprint Sunny Cars
200% meer kwaliteit, 300% meer output
Met algoritmes die niet alleen kwaliteit, maar ook het regelmatig plaatsen van content afdwingen, sta je als merk voor een uitdaging: hoe maak je kwalitatieve branded content betaalbaar?
Context
Kijk naar features en filters in Canva en platformen als TikTok, Instagram en Facebook; het is super eenvoudig en betaalbaar om zelf content te maken. Vooral als je het door de stagiair of dat handige buurmeisje laat maken. Maar wat als je content nodig hebt die echt on-brand moet zijn, dan schiet de kennis van de stagiair of je buurmeisje tekort. En je bureau? Dat is te duur.
Wil je veel goede content maken, dan is ook een betaalbaar bureau onbetaalbaar. Tenzij je snapt wat het bureau nou werkelijk te duur maakt. Er lekt veel te veel kennis, tijd en daadkracht weg bij een conventionele aanpak waarbij je bureau zelfstandig aan de slag gaat met je zorgvuldig opgestelde briefing. Vraag jezelf af waarom je na een eindeloos correctiecircus nog steeds tekortschiet?
Oplossing
Wil je dit probleem oplossen, dan biedt de Creative Sprint uitkomst. Door klant en creatief team in één ruimte aan content te laten werken, creëer je focus, efficiënte kennisoverdracht, korte beslislijnen en maak je drie keer zo snel content die twee keer beter is.
Sunny Cars als voorbeeld
We nemen onze klant Sunny Cars als uitgangspunt dat veel waarde hecht aan het goed uitlijnen van strategie, design, techniek en marketing. Alles wat het merk onderneemt sluit aan bij haar merkessentie dat op verschillende platformen tot uiting komt. Dat zie je ook goed bij hun trade marketingactiviteiten, waar campagnes zomaar hun weg vinden naar een beurs, goodies, nieuwsbrief, website en socials. Alle content moet voldoen aan uiteenlopende specificaties en moet op elkaar afgestemd worden.
Sunny Cars heeft haar trade marketing activiteiten eerder geprobeerd met New Story op de conventionele manier. Heel eerlijk - de baten wogen niet op tegen de kosten. Vervolgens heeft Sunny Cars geprobeerd om het allemaal in-house te ontwikkelen. Het resultaat bleef ook toen achter vanwege gebrek aan tijd en expertise. Vorig jaar zijn we gestart met de Creative Sprint; een format waarbij een compact team vanuit New Story samen met een Content Owner vanuit Sunny Cars in twee à drie dagen tijd een hele waslijst aan campagnes en uitingen ontwikkelt.
Hoe het werkt
Manon Prins is Content Owner namens Sunny Cars. Ze is gepokt en gemazeld en weet waar de organisatie de komende drie maanden behoefte aan heeft. Ze vat alles samen in compacte briefings die we opslaan in een omgeving die samenwerken makkelijk maakt; Google Drive. New Story leest zich in, stelt eventuele vragen en warmt zich op voor de sprintdagen.
Werkzaamheden sprintdagen
Bij de kick-off nemen we alle contentvraagstukken door om een gevoel bij de hoeveelheid te krijgen en stellen we samen vast in welke volgorde we ze gaan beetpakken. Vervolgens zoomen we per project in voor verdere verheldering. Nu kan het team aan de slag. Het team waarin Content Owner Manon net zo hard meewerkt, want rondom de ontwikkeling van creatief materiaal moet heel veel worden georganiseerd. Denk aan het ophalen van missende input of bijvoorbeeld het vertalen van copy.
New Story start steevast met het ontwikkelen van een of enkele conceptlijnen. Omdat de Content Owner in de ruimte is -én mandaat heeft om te beslissen - check je eenvoudig in voor reflectie en aanscherpingen. Daar zit de winst. We leggen het uit.
Onzekerheid doorbreken
Vroeger moesten we het doen met de briefing, en misschien een goedgekeurde debriefing vanuit onze kant. Alleen staat er veel meer tussen de regels dan in de briefing zelf. Pas als je concreet met de materie aan de slag gaat, zie je dingen scherper. En ontstaat ook meer ruimte voor twijfel. "Spreken we nu bij deze social post alleen tegen de reisagent?" "Of toch ook tegen de contractmanager?" "Hoe is de onderlinge sfeer van de gast op de beurs?" "Kennen ze elkaar goed?" Het zijn allemaal inzichten die bepalend kunnen zijn voor de kwaliteit en effectiviteit van een uiting.
Om het tempo erin te houden, deden we voorheen allemaal aannames, en dreven we in de praktijk vaak weg van de werkelijkheid. Het resultaat was dan 'net niet'. Hoe anders is het in een Creative Sprint. Elke keer als je duidelijkheid nodig hebt, zit de Content Owner als vraagbaak naast je. Je checkt in en kunt verder.
Resultaten
Dit proces van de Creative Sprint werkt dermate snel en goed dat je nooit meer anders wilt. Het lost eigenlijk alles op. Niet alleen wordt jouw ‘dure bureau’ met ervaren experts ineens heel betaalbaar, maar omdat je zoveel gedaan krijgt in korte tijd, creëer je rust, ruimte en focus bij je organisatie. Ook bij je bureau. Ad hoc projecten zullen altijd blijven bestaan. Alleen heb je daar nu alle tijd voor.
- Twee keer meer kwaliteit
- Drie keer meer output
- Kennis groeit over en weer
- Meer ruimte voor ad hoc projecten
- Honderd keer leuker werken
Meer weten?
Neem contact op met:
Bekijk enkele van onze cases die ons verhaal bewijzen, of ga naar het overzicht.